Cvičení 1

- Současná definice metru odvozuje jeho délku od jedné důležité konstanty. Které? Jaká je její přibližná hodnota?
- Metr můžeme definovat pomocí mezinárodního etalonu nebo pomocí rychlosti světla. Uveďte výhody a nevýhody obou definic.
- Vysvětlete princip měření vzdálenosti pomocí sonaru/radaru. Jaký je mezi nimi rozdíl?
- Vysvětlete princip měření vzdáleností pomocí triangulace
Cvičení 2

-
Jeden občanský rok trvá 365 nebo 366 dní (je-li přestupný). Vypočítejte délku jednoho nepřestupného roku v:
- v hodinách,
- minutách,
- sekundách.
- Mnoho lidí si myslí, že Země se otočí kolem své osy o 360 stupňů za 24 hodin. Proč to není pravda? Jak dlouho tedy trvá Zemi jedno otočení o 360 stupňů?
- Jmenujte různé druhy hodin podle jejich principu.
- Kde můžeme zjistit přesný občanský čas?
Cvičení 3

Signál vyslaný radarem se po odrazu od překážky vrátil za 270 ns. Určete vzdálenost překážky.


Cvičení 4

Hloubka moře se měří pomocí sonaru. Jaká je hloubka moře, pokud se odražený signál vrátil za 0,2 s? Nápověda: rychlost zvuku ve vodě je jiná než ve vzduchu.


Cvičení 5

Jaký je vztah mezi frekvencí pulsů sonaru a dosahem (maximální měřitelnou vzdáleností)? Uvažte, že není možné vyslat další puls, dokud se nevrátí ten předchozí.


Cvičení 6

- Ke každé základní jednotce doplňte název příslušné veličiny: kg, m, s, A, K, mol, cd.
- Uveďte několik příkladů odvozené jednotky SI.
- Uveďte několik příkladů vedlejší jednotky SI.
Cvičení 7

Často potřebujeme hodnoty z vedlejších jednotek převést na základní. Vyzkoušejte si to:
- 12 t
- 5,4 ha
- 3 dny
- 190 l

- 12 000 kg
- 54 000 m2
- 259 200 s
- 0,19 m3

Cvičení 8

Uhodněte jednoduché vzorce na základě jednotek:
- jednotka rychlosti je m/s
- jednotka hustoty je kg/m3
- jednotka práce je N ⋅ m
- jednotka tlaku je N/m2
- jednotka objemového průtoku je m3/s
- *jednotka zrychlení je m/s2
Pozor, ne vždy je to tak snadné, jako v těchto případech.

- \(v = s / t\)
- \(\varrho = m / V\)
- \(W = Fs\)
- \(p = F / S\)
- \(Q = V / t\)
- \(a = v / t\)

Cvičení 9

Na základě rozměrové zkoušky určete, které vzorce pro objem jsou určitě špatně (\(a\), \(b\), \(c\) jsou hodnoty v metrech).
- \(V = 3a^2b\)
- \(V = 3a^2 + b\)
- \(V = (a^3 + b^3)/c\)
- \(V = (a + b)^2 \cdot c\)
- \(V = (a^2 + b^2) \cdot c\)


Cvičení 10

Na základě rozměrové zkoušky určete, které vzorce pro výpočet bezrozměrné veličiny \(n\) jsou určitě špatně (\(a\), \(b\), \(c\) jsou hodnoty v metrech).
- \(n = (a^2 + b^2)/c^2\)
- \(n = (a/b)^2 + c\)
- \(n = (a/b)^2 + 1\)
- \(n = a^2 - b^2\)
- \(n = (a + b)^2/(ab)\)


Cvičení 11

- Jmenujte důvody, proč používáme mezinárodní soustavu jednotek SI.
- Uveďte, kde jste se sami setkali s „nezákonnými“ jednotkami.
- Kam se obrátíte, pokud potřebujete ověřit nějaký měřicí přístroj?
Cvičení 12

Laboratorní váha má výrobcem stanovenou nejistotu 0,01 g a max. rozsah 600 g. Pro vytvoření směsi je třeba smíchat látky X, Y, Z v množství 0,5 g, 8 g, 90 g. Určete relativní chyby jednotlivých vážení.


Cvičení 13

Země má hmotnost asi 5,97 ⋅ 1024 kg. Zapište údaj správně na dvě platná místa.


Cvičení 14

Jana si koupila nový lékařský teploměr. Nevěří ovšem tomu, že měří správně. Zdá se jí, že teploměr ukazuje pokaždé o něco menší hodnoty.
- Pojmenujte chybu, o kterou by se mohlo jednat.
- Navrhněte postup, kterým může Jana ověřit spolehlivost nového teploměru.
Cvičení 15

V dubnu 1997 hrozily na řece Red River v USA velké povodně kvůli tajícímu sněhu. Národní meteorologická služba v očekávání záplav předpověděla, že voda v řece bude kulminovat ve výšce 15 metrů. Ochranné hráze v Grand Forks byly stavěny tak, aby odolaly povodním o výšce hladiny 15,5 metru. Problém byl v tom, že ve skutečnosti hladina řeky vystoupila až na hodnotu 16,5 metru, voda se převalila přes ochranné hráze a celkové škody dosáhly asi 3,5 miliardy dolarů.
Vypadá to, že na vině je jednoznačně špatná předpověď. Ve skutečnosti byla předpověď (na základě modelu) správná, pouze neúplná.
- Co u předpovědi chybělo? Jak by se měla správně formulovat?
Cvičení 16

Pat a Mat vyrábí police. Pat řekl Matovi: „Uřízni mi desku o délce 1,6 m.“ Mat desku uříznul a podal ji Patovi. Pat ovšem nebyl po přeměření desky spokojen: „Ta deska je krátká – má 159,6 cm!“.
- Navrhněte, jak vylepšit Patovy pokyny.
Cvičení 17

K měření výšky hladiny oceánu je možné použít satelitní měření. Například družice Poseidon obíhá ve výšce asi 1 300 km nad Zemí. Na palubě má velmi přesný mikrovlnný radar, který zaznamená výšku hladiny oceánu s přesností asi 3 cm.
- Za jak dlouho se vrátí puls vyslaný družicí po odrazu od oceánu?
- S jakou přesností musí družice měřit čas, aby dosáhla nejistoty 3 cm?

- 0,0087 s;
- 10−10 s

Cvičení 18

Díky zrcadlům, která na Měsíc umístili astronauté z programu Apollo, můžeme měřit vzdálenost Měsíce pomocí laserového paprsku. V současné době je nejistota těchto měření pouhých 10 mm. Určete relativní nejistotu takto změřené vzdálenosti Země–Měsíc.


Cvičení 19

Na základě údajů z článku o měření času vypočítejte relativní nejistoty hodin:
- 1655 Christian Huygens – kyvadlové hodiny
- 1759 John Harrison – námořní chronometr H4
- 2019 NIST – atomové hodiny


Cvičení 21

Určete hustoty látek na dvě platné číslice v kg/m3 a přiřaďte k nim látky z nabídky: beton, zlato, mořská voda.
- 0,032 m3 má hmotnost 75 kg,
- 1,45 l má hmotnost 1,49 kg,
- 58 g má objem 3,0 ml.

- 2300 kg/m3, beton;
- 1000 kg/m3, mořská voda;
- 19 000 kg/m3, zlato.

Cvičení 22

Rychlost zvuku můžeme snadno změřit tak, že na známé vzdálenosti změříme zpoždění zvuku oproti světlu (například známé zpoždění hromu a blesku). Určete rychlost zvuku včetně nejistoty na základě těchto změřených údajů:
Vzdálenost: (257 ± 15) m (mapy.cz)
Zpoždění zvuku: (0,84 ± 0,1) s (videozáznam z mobilu)

