Cvičení 1

  1. Současná definice metru odvozuje jeho délku od jedné důležité konstanty. Které? Jaká je její přibližná hodnota?
  2. Metr můžeme definovat pomocí mezinárodního etalonu nebo pomocí rychlosti světla. Uveďte výhody a nevýhody obou definic.
  3. Vysvětlete princip měření vzdálenosti pomocí sonaru/radaru. Jaký je mezi nimi rozdíl?
  4. Vysvětlete princip měření vzdáleností pomocí triangulace

Cvičení 2

  1. Jeden občanský rok trvá 365 nebo 366 dní (je-li přestupný). Vypočítejte délku jednoho nepřestupného roku v:
    • v hodinách,
    • minutách,
    • sekundách.
  2. Mnoho lidí si myslí, že Země se otočí kolem své osy o 360 stupňů za 24 hodin. Proč to není pravda? Jak dlouho tedy trvá Zemi jedno otočení o 360 stupňů?
  3. Jmenujte různé druhy hodin podle jejich principu.
  4. Kde můžeme zjistit přesný občanský čas?

Cvičení 3

Signál vyslaný radarem se po odrazu od překážky vrátil za 270 ns. Určete vzdálenost překážky.

41 m

Cvičení 4

Hloubka moře se měří pomocí sonaru. Jaká je hloubka moře, pokud se odražený signál vrátil za 0,2 s? Nápověda: rychlost zvuku ve vodě je jiná než ve vzduchu.

540 m

Cvičení 5

Jaký je vztah mezi frekvencí pulsů sonaru a dosahem (maximální měřitelnou vzdáleností)? Uvažte, že není možné vyslat další puls, dokud se nevrátí ten předchozí.

d = v/2f

Cvičení 6

  1. Ke každé základní jednotce doplňte název příslušné veličiny: kg, m, s, A, K, mol, cd.
  2. Uveďte několik příkladů odvozené jednotky SI.
  3. Uveďte několik příkladů vedlejší jednotky SI.

Cvičení 7

Často potřebujeme hodnoty z vedlejších jednotek převést na základní. Vyzkoušejte si to:

  1. 12 t
  2. 5,4 ha
  3. 3 dny
  4. 190 l
  1. 12 000 kg
  2. 54 000 m2
  3. 259 200 s
  4. 0,19 m3

Cvičení 8

Uhodněte jednoduché vzorce na základě jednotek:

  1. jednotka rychlosti je m/s
  2. jednotka hustoty je kg/m3
  3. jednotka práce je N ⋅ m
  4. jednotka tlaku je N/m2
  5. jednotka objemového průtoku je m3/s
  6. *jednotka zrychlení je m/s2

Pozor, ne vždy je to tak snadné, jako v těchto případech.

  1. \(v = s / t\)
  2. \(\varrho = m / V\)
  3. \(W = Fs\)
  4. \(p = F / S\)
  5. \(Q = V / t\)
  6. \(a = v / t\)

Cvičení 9

Na základě rozměrové zkoušky určete, které vzorce pro objem jsou určitě špatně (\(a\), \(b\), \(c\) jsou hodnoty v metrech).

  1. \(V = 3a^2b\)
  2. \(V = 3a^2 + b\)
  3. \(V = (a^3 + b^3)/c\)
  4. \(V = (a + b)^2 \cdot c\)
  5. \(V = (a^2 + b^2) \cdot c\)
Špatně jsou b), c).

Cvičení 10

Na základě rozměrové zkoušky určete, které vzorce pro výpočet bezrozměrné veličiny \(n\) jsou určitě špatně (\(a\), \(b\), \(c\) jsou hodnoty v metrech).

  1. \(n = (a^2 + b^2)/c^2\)
  2. \(n = (a/b)^2 + c\)
  3. \(n = (a/b)^2 + 1\)
  4. \(n = a^2 - b^2\)
  5. \(n = (a + b)^2/(ab)\)
Špatně jsou b), d).

Cvičení 11

  1. Jmenujte důvody, proč používáme mezinárodní soustavu jednotek SI.
  2. Uveďte, kde jste se sami setkali s „nezákonnými“ jednotkami.
  3. Kam se obrátíte, pokud potřebujete ověřit nějaký měřicí přístroj?

Cvičení 12

Laboratorní váha má výrobcem stanovenou nejistotu 0,01 g a max. rozsah 600 g. Pro vytvoření směsi je třeba smíchat látky X, Y, Z v množství 0,5 g, 8 g, 90 g. Určete relativní chyby jednotlivých vážení.

2 %; 0,13 %; 0,01 %.

Cvičení 13

Země má hmotnost asi 5,97 ⋅ 1024 kg. Zapište údaj správně na dvě platná místa.

6,0 ⋅ 1024 kg

Cvičení 14

Jana si koupila nový lékařský teploměr. Nevěří ovšem tomu, že měří správně. Zdá se jí, že teploměr ukazuje pokaždé o něco menší hodnoty.

  • Pojmenujte chybu, o kterou by se mohlo jednat.
  • Navrhněte postup, kterým může Jana ověřit spolehlivost nového teploměru.

Cvičení 15

V dubnu 1997 hrozily na řece Red River v USA velké povodně kvůli tajícímu sněhu. Národní meteorologická služba v očekávání záplav předpověděla, že voda v řece bude kulminovat ve výšce 15 metrů. Ochranné hráze v Grand Forks byly stavěny tak, aby odolaly povodním o výšce hladiny 15,5 metru. Problém byl v tom, že ve skutečnosti hladina řeky vystoupila až na hodnotu 16,5 metru, voda se převalila přes ochranné hráze a celkové škody dosáhly asi 3,5 miliardy dolarů.

Vypadá to, že na vině je jednoznačně špatná předpověď. Ve skutečnosti byla předpověď (na základě modelu) správná, pouze neúplná.

  • Co u předpovědi chybělo? Jak by se měla správně formulovat?

Cvičení 16

Pat a Mat vyrábí police. Pat řekl Matovi: „Uřízni mi desku o délce 1,6 m.“ Mat desku uříznul a podal ji Patovi. Pat ovšem nebyl po přeměření desky spokojen: „Ta deska je krátká – má 159,6 cm!“.

  • Navrhněte, jak vylepšit Patovy pokyny.

Cvičení 17

K měření výšky hladiny oceánu je možné použít satelitní měření. Například družice Poseidon obíhá ve výšce asi 1 300 km nad Zemí. Na palubě má velmi přesný mikrovlnný radar, který zaznamená výšku hladiny oceánu s přesností asi 3 cm.

  1. Za jak dlouho se vrátí puls vyslaný družicí po odrazu od oceánu?
  2. S jakou přesností musí družice měřit čas, aby dosáhla nejistoty 3 cm?
  1. 0,0087 s;
  2. 10−10 s

Cvičení 18

Díky zrcadlům, která na Měsíc umístili astronauté z programu Apollo, můžeme měřit vzdálenost Měsíce pomocí laserového paprsku. V současné době je nejistota těchto měření pouhých 10 mm. Určete relativní nejistotu takto změřené vzdálenosti Země–Měsíc.

3 ⋅ 10–11

Cvičení 19

Na základě údajů z článku o měření času vypočítejte relativní nejistoty hodin:

  • 1655 Christian Huygens – kyvadlové hodiny
  • 1759 John Harrison – námořní chronometr H4
  • 2019 NIST – atomové hodiny
2 ⋅ 10–4; 10−6; 2 ⋅ 10−18

Cvičení 21

Určete hustoty látek na dvě platné číslice v kg/m3 a přiřaďte k nim látky z nabídky: beton, zlato, mořská voda.

  1. 0,032 m3 má hmotnost 75 kg,
  2. 1,45 l má hmotnost 1,49 kg,
  3. 58 g má objem 3,0 ml.
  1. 2300 kg/m3, beton;
  2. 1000 kg/m3, mořská voda;
  3. 19 000 kg/m3, zlato.

Cvičení 22

Rychlost zvuku můžeme snadno změřit tak, že na známé vzdálenosti změříme zpoždění zvuku oproti světlu (například známé zpoždění hromu a blesku). Určete rychlost zvuku včetně nejistoty na základě těchto změřených údajů:
Vzdálenost: (257 ± 15) m (mapy.cz)
Zpoždění zvuku: (0,84 ± 0,1) s (videozáznam z mobilu)

v = (300 ± 40) m/s
Tlačítko pro návrat zpět nahoru na stránce (back to top)