Jak vyrobit prvky pro žákovské a učitelské obvody
Základní vybavení pro elektrické obvody koupíte v běžných elektroobchodech, speciálnější součástky např. v e-shopech:

Zdroj
Pro školní provoz je nutné součástky osadit na podložku, která usnadní a zrychlí jejich použití ve výuce. Nejprve se musíte rozhodnout, jestli preferujete spojování banánky nebo krokosvorkami. V technické praxi se většinou používají banánky (měřící přístroje, zdroje napětí), pro žáky jsou příjemnější krokosvorky – snadno a intuitivně umožňují větvení obvodu. Navíc pro ně nemusíte osazovat zdířky, nahradí je hřebíky nebo šroubky.

Zdroj
Žákovské obvody na dřevě
S výjimkou některých polovodičových obvodů lze všechny součástky montovat na dřevěné destičky. Zdrojem dřeva mohou být libovolné odřezky latí nebo překližky. Ke připojování krokosvorek jsou nejvhodnější mosazné hřebíčky (běžně v prodeji v hobbymarketech). Součástku na prkýnko přišroubujete nebo přilepíte tavným lepidlem, přívodní vodiče přiletujete k dolní části hřebíčků. Na prkýnko se snadno zaznamenává označení polarity nebo číselné hodnoty součástek.

Zdroj

Zdroj

Zdroj
Drobný zádrhel představují součástky, které jsou určeny k zašroubování do otvoru (pákové vypínače nebo potenciometry). Pro ně musíte vytvořit pomocnou konstrukcí (viz fotografie 7.103 až 7.105).

Zdroj

Zdroj
Na kusy překližky můžete osadit i celé obvody – jsou pro žáky snadno přehledné.

Zdroj
Žákovské obvody v lištách
Chcete-li pracovat s banánky, je rychlou a levnou variantou použití montážních plastových lišt. Lištu vhodného průřezu nařežete na požadovanou délku, vyvrtáte potřebné otvory a součástky přišroubujete nebo přilepíte tavným lepidlem.

Zdroj

Zdroj

Zdroj
Drobnou nevýhodou lišt je, že není prakticky vidět dovnitř. Proto jsou vhodné tehdy, když zapojení není nutné vysvětlovat (např. u výše zmiňovaného stabilizovaného zdroje napětí – žákům stačí vědět, že se při otáčení knoflíkem mění velikost napětí na výstupu).
Lišty je možné použít i pro krokosvorky – namísto zdířek osaďte šroubky (nejlépe nerezové). Vodiče se ke šroubkům připojují pomocí pájecích oček nebo prostým stočením drátku pod podložkou.

Zdroj

Zdroj
Učitelské obvody
Základním požadavkem na prvky učitelského obvodu je dostatečná velikost a viditelnost zajišťující názornou výuku i žákům v zadních lavicích. Proto je vhodné (alespoň u některých prvků) přidat na prvek také velkou schematickou značku.
Základem prvků je opět překližka nebo velké lišty (případně instalační elektrikářské krabičky). Stejně jako u žákovských obvodů se můžete u učitelských rozhodnout pro verzi s banánky, nebo pro verzi s krokodýlky.

Zdroj

Zdroj
Asi největším problémem je panel, na kterém se obvody sestavují. Nejlépe se osvědčila magnetická tabule – prvky musí mít ze zadní strany nalepené keramické magnety. Spojovací vodiče by měly být ze silnějších káblíků[a] (s průměrem 1–1,5 mm2) s černou bužírkou.
Pro zjednodušení života si učitel občas nachystá celý panel s hotovým obvodem (například Graetzův můstek). V tomto případě je ideální variantou velký kus překližky natřený na bílo, na ní silnými černými čarami nakreslený obvod a přes něj tavným lepidlem nalepené součástky. Panel může mít zezadu přilepené magnety, nebo si k němu vyrobíte jednoduchý stojánek.

Zdroj