Jak vyrobit prvky pro žákovské a učitelské obvody

Základní vybavení pro elektrické obvody koupíte v běžných elektroobchodech, speciálnější součástky např. v e-shopech:

7.98 – Hrst součástek
Zdroj

Pro školní provoz je nutné součástky osadit na podložku, která usnadní a zrychlí jejich použití ve výuce. Nejprve se musíte rozhodnout, jestli preferujete spojování banánky nebo krokosvorkami. V technické praxi se většinou používají banánky (měřící přístroje, zdroje napětí), pro žáky jsou příjemnější krokosvorky – snadno a intuitivně umožňují větvení obvodu. Navíc pro ně nemusíte osazovat zdířky, nahradí je hřebíky nebo šroubky.

7.99 – Vodiče s banánky, vodiče s krokosvorkami, K-B
Zdroj

Žákovské obvody na dřevě

S výjimkou některých polovodičových obvodů lze všechny součástky montovat na dřevěné destičky. Zdrojem dřeva mohou být libovolné odřezky latí nebo překližky. Ke připojování krokosvorek jsou nejvhodnější mosazné hřebíčky (běžně v prodeji v hobbymarketech). Součástku na prkýnko přišroubujete nebo přilepíte tavným lepidlem, přívodní vodiče přiletujete k dolní části hřebíčků. Na prkýnko se snadno zaznamenává označení polarity nebo číselné hodnoty součástek.

7.100 – Patice se žárovkou na prkýnku
Zdroj
7.101 – LED s ochranným rezistorem
Zdroj
7.102 – Patice se 3 tužkovkami
Zdroj

Drobný zádrhel představují součástky, které jsou určeny k zašroubování do otvoru (pákové vypínače nebo potenciometry). Pro ně musíte vytvořit pomocnou konstrukcí (viz fotografie 7.103 až 7.105).

7.103 – Vypínač na svislé destičce
Zdroj
7.104 – Reostat na pomocné vodorovné destičce
Zdroj

Na kusy překližky můžete osadit i celé obvody – jsou pro žáky snadno přehledné.

7.105 – Stabilizovaný zdroj napětí
Zdroj

Žákovské obvody v lištách

Chcete-li pracovat s banánky, je rychlou a levnou variantou použití montážních plastových lišt. Lištu vhodného průřezu nařežete na požadovanou délku, vyvrtáte potřebné otvory a součástky přišroubujete nebo přilepíte tavným lepidlem.

7.106 – Svazek lišt
Zdroj
7.107 – LED duha
Zdroj
7.108 – Stabilizovaný zdroj v široké liště
Zdroj

Drobnou nevýhodou lišt je, že není prakticky vidět dovnitř. Proto jsou vhodné tehdy, když zapojení není nutné vysvětlovat (např. u výše zmiňovaného stabilizovaného zdroje napětí – žákům stačí vědět, že se při otáčení knoflíkem mění velikost napětí na výstupu).

Lišty je možné použít i pro krokosvorky – namísto zdířek osaďte šroubky (nejlépe nerezové). Vodiče se ke šroubkům připojují pomocí pájecích oček nebo prostým stočením drátku pod podložkou.

7.109 – Stabilizátor proudu
Zdroj
7.110 – Drát na pájecím očku + drát stočený pod podložkou + volně ležící očko + volně stočený drátek
Zdroj

Učitelské obvody

Základním požadavkem na prvky učitelského obvodu je dostatečná velikost a viditelnost zajišťující názornou výuku i žákům v zadních lavicích. Proto je vhodné (alespoň u některých prvků) přidat na prvek také velkou schematickou značku.

Základem prvků je opět překližka nebo velké lišty (případně instalační elektrikářské krabičky). Stejně jako u žákovských obvodů se můžete u učitelských rozhodnout pro verzi s banánky, nebo pro verzi s krokodýlky.

7.111 – Žárovka na instalační krabičce a na překližce
Zdroj
7.112 – Demonstrační tranzistor
Zdroj

Asi největším problémem je panel, na kterém se obvody sestavují. Nejlépe se osvědčila magnetická tabule – prvky musí mít ze zadní strany nalepené keramické magnety. Spojovací vodiče by měly být ze silnějších káblíků[a] (s průměrem 1–1,5 mm2) s černou bužírkou.

Pro zjednodušení života si učitel občas nachystá celý panel s hotovým obvodem (například Graetzův můstek). V tomto případě je ideální variantou velký kus překližky natřený na bílo, na ní silnými černými čarami nakreslený obvod a přes něj tavným lepidlem nalepené součástky. Panel může mít zezadu přilepené magnety, nebo si k němu vyrobíte jednoduchý stojánek.

7.113 – Panel s Graetzovým můstkem
Zdroj
Tlačítko pro návrat zpět nahoru na stránce (back to top)