Pokusy s čočkami

Vezměte si spojnou čočku (třeba lupu) a podívejte se přes ni na okolní svět (vynechejte přímý pohled do Slunce). Pohled na okolní předměty je značně zdeformovaný a silně závisí na tom, jak daleko od oka máte čočku, a taky na tom, jak daleko za čočkou se pozorované předměty nacházejí.

23.10 – Sledujete-li své okolí přes čočku, pak nezapomeňte, že také vaše okolí sleduje přes čočku váš obličej.
Zdroj

Úkol č. 1: Proveďte rychlý pokus, jehož cílem bude najít různé možnosti, které mohou nastat při zobrazování spojkou. Zkoumejte všechny možné polohy čočky, předmětu a oka. Poté vyměňte oko za bílý papír a vytvořte obraz přímo na něj. Své výsledky poté porovnejte s ostatními skupinami.

Úkol č. 2: V této části se budeme zabývat podrobněji situací, kdy jsou předměty velmi vzdálené. Asi nejvzdálenějším předmětem, který můžeme snadno zobrazit, je Slunce. Světlo, které z něj dopadá na lupu, je tvořeno prakticky rovnoběžnými paprsky. Promítněte obraz Slunce na svou dlaň. Pozor – velmi rychle to začne pálit! V místě, kde vzniká obraz Slunce, lze zapálit předměty (snadno zapálíte sirku, papír už obtížněji). Proto se tomuto místu říká ohnisko.

Zkuste promítnout na stěnu (papír, dlaň) obraz vzdálených předmětů (oblaka na obloze, domy za oknem). Zjistíte, že jejich obraz vzniká také v ohnisku. Pro běžnou lupu jsou předměty ležící dál než 10 metrů „nekonečně“ daleko (zobrazují se prakticky do ohniska). Nyní si vezměte pravítko a změřte, v jaké vzdálenosti od čočky se nachází její ohnisko. Tato vzdálenost se nazývá ohnisková délka čočky. Pokud máte k dispozici dvě různé spojné čočky, porovnejte jejich ohniskové délky.

23.11 – Srovnání polohy ohnisek dvou rozdílných spojných čoček.
Zdroj
Tlačítko pro návrat zpět nahoru na stránce (back to top)