Disperze
Cvičení 1
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_1.png)
Světelná vlna dopadá na rozhraní vzduch–plexisklo pod úhlem dopadu \(\alpha_1=35^\circ\) a láme se pod úhlem \(\alpha_2=22^\circ\). Určete rychlost šíření světelného vlnění v plexiskle.
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 2
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_1.png)
Index lomu těžkého flintového skla závisí na frekvenci světelného vlnění – \(n_\mathrm{cervena}=1{,}74\); \(n_\mathrm{fialova}=1{,}80\). Bílé sluneční světlo prochází sklem a poté dopadá na rozhraní sklo–vzduch pod úhlem 34,4°. Vypočítejte úhel lomu pro obě barvy. K čemu by se rozklad světla dal použít?
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
- 79,4°;
- pro fialovou neexistuje – totální odraz; rozklad světla využijeme ve spektroskopii
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 3
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_2.png)
Světelné vlnění má frekvenci 5,2 ⋅ 1014 Hz.
- Určete jeho vlnovou délku ve vzduchu. Jakou barvu mu můžeme přiřadit?
- Jaká je jeho vlnová délka ve vodě s indexem lomu 1,33? Bude toto vlnění vnímat jinak potápěč než člověk nad hladinou?
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
- 580 nm, zelená barva;
- 436 nm; vnímání světla odpovídá jeho frekvenci, proto budou oba pozorovat zelenou barvu
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 4
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_2.png)
Skleněná destička je osvětlena fialovým světlem o frekvenci 7,0 ⋅ 1014 Hz. Určete vlnovou délku tohoto fialového světla ve vakuu a poté stejného světla procházejícího sklem (index lomu \(n=1{,}52\)).
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
- 430 nm;
- 282 nm
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 5
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_1.png)
Do lahvičky ze zeleného skla nalijeme červený inkoust. Jak se nám bude jevit barva inkoustu v nádobce a proč?
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 6
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_1.png)
Barva předmětu závisí jednak na tom, jakým světlem ho nasvítíme, jednak na tom, jaké světlo sám předmět pohlcuje. Dokážete určit, jakou barvu přiřadíme předmětu, který
- je osvětlen bílým světlem a odráží modrou a červenou,
- je osvětlen bílým světlem a pohlcuje azurovou,
- je osvětlen červeným světlem a vypadá v něm světlý?
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
- purpurový;
- červený;
- červený nebo žlutý
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)
Cvičení 7
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_level_1.png)
Jakou barvu bude mít žlutý zralý banán při osvětlení
- bílým světlem,
- zeleným a červeným světlem,
- modrým světlem?
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0013_down_arrow_gray.png)
- žlutou;
- žlutou;
- černou
![](https://e-manuel.cz/wp-content/uploads/2021/05/ICO_0014_up_arrow_gray.png)