Znázornění sil
Ve všech cvičeních dosazujte zaokrouhlenou hodnotu g = 10 m/s2.
Namalujte schematický obrázek a v něm znázorněte síly, které na těleso v dané situaci působí. Napište, jak se síly jmenují.
Snažte se o co nejrealističtější znázornění směru, působiště a velikosti sil.
- Tužka leží na stole.
- Jablíčko visí na větvi.
- Na klidné vodní hladině v zátoce se pohupuje paddleboard.
- Kámen padá volným pádem k zemi.
- Parašutista s otevřeným padákem klesá k zemi.
- Fotbalový míč letí vzduchem šikmo nahoru.
- Fotbalový míč je urychlován během odkopu od branky.
- Malý chlapec táhne na provázku sáňky, pohybuje se rovnoměrně.
- Lampa je zavěšena pomocí dvou lan uprostřed ulice.
- Kolesový parník pluje konstantní rychlostí po řece Mississippi.
- Auto je zaparkované na vodorovné silnici.
- Auto je zaparkované na svahu (nepohybuje se).
- Auto se rozjíždí po vodorovné silnici.
- Auto jede rovnoměrně po vodorovné silnici.
- Auto jede po vodorovné silnici a brzdí.
- Auto jede rovnoměrným pohybem do kopce.
- Auto jede rovnoměrně po svahu dolů.
Rozhodněte, které síly působí na vyfotografované těleso, zakreslete je do schematického obrázku a určete výsledný pohybový stav tělesa (zůstává v klidu, setrvává v pohybu rovnoměrném, zrychluje, zpomaluje, zatáčí atd.).