Tepelné stroje

Cvičení 1

Jak dlouho by musel pracovat člověk s mechanickým výkonem 150 W, aby vykonal stejnou práci, jako vyrobí spalovací motor o účinnosti 30 % z 1 litru benzínu?

cca 18 hodin

Cvičení 2

Parní turbína v elektrárně Dukovany pracuje s teplotou páry 260 °C a teplotou chladiče 40 °C. Jaká je maximální možná účinnost turbíny?

41 %

Cvičení 3

Nejmenovaná firma slibuje, že její nové plynové turbíny dosahují účinnosti 65 % v kombinovaném paroplynovém cyklu. To znamená, že zemní plyn je přímo spalován v prvním stupni turbíny, odpadní teplo z prvního stupně pak vytváří páru, která koná práci v druhém stupni turbíny. Posuďte, zda je vůbec teoreticky možné dosáhnout takové účinnosti.

Ano, je to možné. Podle vzorce pro účinnost ideálního motoru bychom této účinnosti dosáhli například při práci mezi teplotami 293 K a 837 K. Při hoření zemního plynu dosahuje teplota plamene víc než 1 000 K.

Cvičení 4

Jaderná elektrárna Temelín má elektrický výkon 2 000 MW a účinnost cca 30 %.

  1. Jaký je přibližně tepelný výkon reaktorů v elektrárně?
  2. Co se děje s odpadním teplem?
  1. Cca 6 700 MW
  2. odpadní teplo je částečně využito k vytápění okolních obcí, zbytek ohřívá vodu v řece Vltavě.

Cvičení 5

V následujícím krátkém odstavci je popsán princip a historie prvního parního stroje.

  1. Přeložte jej do češtiny.
  2. Pokuste se na základě textu a schématu odhadnout a načrtnout, jak by mohl stroj vypadat. Poté porovnejte se schématem.

The atmospheric engine was invented by Thomas Newcomen in 1712, and is often referred to simply as a Newcomen engine. The engine was operated by condensing steam drawn into the cylinder, thereby creating a partial vacuum which allowed the atmospheric pressure to push the piston into the cylinder. It was the first practical device to harness steam to produce mechanical work Newcomen engines were used throughout Britain and Europe, principally to pump water out of mines. Hundreds were constructed through the 18th century.

Cvičení 6

Do seznamu jsme zařadili několik technických pojmů z oboru spalovacích pístových motorů. Pokuste se je s pomocí internetu vysvětlit.

  1. turbo
  2. přímé vstřikování
  3. dvoutakt
  4. hybrid
  5. katalyzátor
  6. řídící jednotka
  7. zadření motoru
  8. chladicí kapalina
  9. emise

Cvičení 7

Na obrázku vidíte energetický štítek docela úsporné chladničky.

  1. Vypočítejte roční náklady na provoz při ceně 10 Kč/kWh.
  2. Vypočítejte průměrný příkon chladničky.
  3. Skutečná spotřeba energie se ovšem bude lišit od uvedené hodnoty. Co ovlivní skutečnou spotřebu při chlazení?
12.31 – Energetický štítek ledničky
Zdroj
  1. 1 340 Kč
  2. 15 W

Cvičení 8

  1. Léto je opravdu horké a Bára uvažuje o nákupu mobilní klimatizace. Vadí jí, že součástí každého zařízení je hadice s poměrně velkým průměrem, kterou je potřeba vystrčit například z okna. Vysvětlete Báře, proč nemůže klimatizace bez hadice fungovat.
  2. Vojtovi se nechce kupovat drahou klimatizaci, a tak se rozhodl, že si místnost ochladí tím, že nechá otevřenou ledničku. Vysvětlete Vojtovi, proč to nebude fungovat.
  3. Standa si všimnul, že z klimatizační jednotky v autě odkapává voda. Bojí se, že klimatizace je rozbitá. Uklidněte Standu a vysvětlete, kde se tam voda bere.

Cvičení 9

Sestrojte graf závislosti topného faktoru tepelného čerpadla na teplotě venkovního vzduchu. Topíme na vnitřní teplotu 20 °C.

Tlačítko pro návrat zpět nahoru na stránce (back to top)