Termodynamické zákony
Cvičení 1

- Uveďte příklad děje v izolované soustavě.
- Najděte několik příkladů dějů, kdy se zvyšuje teplota na úkor mechanické energie.
- Najděte několik příkladů dějů, kdy se zvyšuje teplota na úkor vnitřní potenciální energie.
- Aplikujte první termodynamický zákon na lidské tělo. V jakých situacích se jeho vnitřní energie zvyšuje, kdy se naopak snižuje?
Cvičení 2

- Vypočítejte ztrátu mechanické energie při zastavení tramvaje Škoda 13T o hmotnosti 45 t jedoucí rychlostí 60 km/h. Jak se tato ztráta projeví?
- Bylo by možné část energie nějak smysluplně využít?

Zdroj

- 6,25 MJ, ohřejí se brzdy.
- Ano, tramvaje mohou při brzdění místo zahřívání brzd generovat elektrický proud. Říká se tomu rekuperace energie a tramvaj Škoda 13T to dokáže.

Cvičení 3

Pád vody ve vodopádu je nevratný děj. Dochází ke ztrátě mechanické energie na úkor energie vnitřní. To má za následek zvýšení teploty vody. Vypočítejte, o kolik °C by se mohla ohřát voda při pádu v Niagarském vodopádu o výšce 50 m. Posuďte, nakolik je náš výpočet realistický a proč.

0,1 °C

Cvičení 4

Elektrické auto o hmotnosti 1 600 kg jede z kopce se sklonem 5° stálou rychlostí 45 km/h. 60 % ztracené mechanické energie dokáže auto využít k nabíjení baterie. S jakým výkonem se baterie nabíjí? Co se stane se zbylými 40 % mechanické energie?

P = 10 kW

Cvičení 5

- Uveďte několik příkladů vratných dějů a několik příkladů nevratných dějů.
- Popište vratné a nevratné děje pomocí entropie.
Cvičení 6

Někdy se říká, že druhý zákon termodynamiky (zákon růstu entropie) určuje směr plynutí času. Vysvětlete.
Cvičení 7

V krabici s přepážkou uprostřed se nachází 10 stejných molekul, které se mohou volně pohybovat, jakmile je přepážka otevřena. Na počátku jsou všechny molekuly v pravé polovině krabice.
- Popište a vysvětlete chování systému po otevření přepážky.
- Kolik různých mikrostavů odpovídá stavu s největší entropií?

b) 30 240
